In deze blog behandelen we de volgende onderwerpen: indexeren van jouw website pagina’s & Google mijn bedrijf. Zodat jij beter zichtbaar wordt in Google.
Wat is indexeren?
Indexeren staat voor het verzamelen van informatie die op webpagina’s aanwezig is, met als doel relevante zoekresultaten weer te geven in zoekmachines. Een crawler is een geautomatiseerd script dat pagina’s bezoekt en indexeert om zo de inhoud van websites bepalen. Hoewel dit proces continu plaatsvindt wordt niet iedere website actief bijgehouden op wijzigingen. Een crawler is een robot die jouw pagina’s leest en beoordeeld wat er staat. Zo kunnen de zoekmachines de pagina’s rangschikken op relevantie en dus wie er bovenaan komt te staan.
Indexeren via Google search console
Google leest jouw webpagina’s via een sitemap. Dit is een gestructureerde map waarin alle pagina’s benoemd zijn. Dit kun je handmatig doen maar er zijn ook ‘tools’ die je ermee helpen. Een sitemap kun je ook onderverdelen in bijvoorbeeld: pagina’s, categorieën en berichten(posts).
Je ziet in bovenstaand voorbeeld dat er voor deze website een aantal sitemaps zijn aangemaakt. Daarnaast kun je onder het kopje laatst gelezen zien dat de sites steeds wordt “gecrawld” door Google. Stel je hebt eens een blog of pagina aangepast en wat aan toegevoegd, dan is het handig dat Google dus regelmatig door jouw website heen gaat om te kijken wat er staat.
Indexering aanvragen
Wanneer je een nieuwe blog of pagina hebt gemaakt dan wil je dat Google deze gaat opnemen in de zoekresultaten. Je kunt via Google search console de pagina of blog opzoeken door een URL te inspecteren: (zie onderstaand voorbeeld)
Je ziet hier dat de pagina is geïndexeerd door Google. Wanneer dit niet zo is geeft Google een uitleg wat er met de pagina aan de hand is. Daarnaast loopt Google nog steeds achter met crawlen en indexeren en kan het helaas enige tijd duren voor je pagina of blog online is.
Zichtbaar in Google met Google mijn bedrijf
Onlangs heeft Google een update gedaan voor Google mijn bedrijf en kan het voor nieuwe bedrijven er anders uitzien dan voor bedrijven die er al mee werken. Wanneer je al een bedrijf hebt kun je nog werken met de oude Google mijn bedrijf omgeving. Nieuwe klanten/bedrijven kunnen hun bedrijf aanmelden via Google maps. Hieronder lees je er meer over.
In bovenstaande afbeeldingen zie je dat wij zijn aangekomen op business.Google.com en daarin een bedrijfsprofielmanager zien. Hierin kun je jouw bedrijf toevoegen en beheren in Google. Waarom is dit handig? Wanneer je zelf zoekt naar een bedrijf dan krijg je in Google aan de rechterkant een overzicht waarin je de website, route, contactopties en reviews vindt.
Hiermee kun je een koppeling creëren met Google maps en reviews verzamelen. Reviews zijn vooral belangrijk om aan google aan te tonen dat jouw product of dienst echt bestaat.
Hoe completer Google mijn bedrijf is ingevuld, hoe waarschijnlijker google dit positief gaat oppakken. Het is belangrijk om de informatie duidelijk over te brengen. Zoals wat zijn je openingstijden, heb je een actie online staan of bied je nieuwe diensten aan. Zie voorbeeld;
Na het lezen van deze blog ben je meer te weten gekomen over webpagina’s indexeren en het invullen van Google mijn bedrijf. Heb je ergens vragen over of is er iets niet helemaal duidelijk hoe je het voor elkaar krijgt? Stel dan gerust je vraag via de contactpagina.