SEO staat voor Search Engine Optimization: word beter vindbaar in Google
SEO heeft als doel om een hogere posities te krijgen in de organische zoekresultaten van zoekmachines. Hoe hoger een website scoort op belangrijke zoekwoorden, des tegroter is de kans dat gebruikers die website bezoeken. In deze blog leggen wij uit hoe SEO voor jouw bedrijf kan werken.
Hoe word je beter gevonden op internet?
Als eigenaar van een bedrijf wil je dat klanten jou kunnen vinden. Daarnaast wil je hen overtuigen of informeren over het product en/of dienst die je aanbiedt. In deze blog vertellen wij jou enkele belangrijke aandachtspunten om jouw website beter te laten
presteren waardoor meer (potentiële) klanten jouw bedrijf/website vinden.
Wij gaan in dit voorbeeld ervan uit dat je in het bezit bent van een website. Om gevonden te worden op relevante zoekopdrachten wil je aan Google vertellen welk product of dienst jouw bedrijf aanbiedt. De zoekmachine van Google rangschikt websites op basis van relevantie. Als je bijvoorbeeld gevonden wilt worden op “yogalessen in Amsterdam” dan moet uit jouw website duidelijk worden dat Google jouw informatie linkt aan de zoekopdracht.
Waarschijnlijk ben je niet het enige bedrijf dat gevonden wilt worden op de zoekterm “yogalessen in Amsterdam” Maar hoe zorg je er dan voor dat Google jouw website naar voren laat komen ten opzichte van je concurrenten?
Hier volgen enkele tips om jouw website te verbeteren:
Tip 1: Website URL
Mocht jouw bedrijfsnaam niet zijn gebonden aan een locatie, dan is het goed om jouw zoekterm op te nemen in de website URL.
In bovenstaand voorbeeld zie je dat dit bedrijf gebruik maakt van de zoekterm in de paginatitel.
Tip 2 Meta omschrijving:
Een meta omschrijving is een korte samenvatting waarin jij aan Google vertelt wat er op jouw webpagina staat. Zorg ervoor dat een metaomschrijving uniek is, elke pagina zou een andere meta omschrijving moeten hebben. Maak de tekst niet te lang en laat in de samenvatting duidelijk naar voren komen op welke zoekwoorden je in de betreffende pagina gevonden wilt worden:
Om het voorbeeld van “yogalessen Amsterdam” aan te houden hierbij een duidelijk voorbeeld van een goede meta omschrijving:
Hierin zijn de woorden van jouw zoekopdracht uitgelicht door Google. Deze pagina ziet Google dus als het meest relevant aan de zoekopdracht: “yogalessen Amsterdam”
Tip 3: structuur aanbrengen in je web tekst.
Zoals je zelf waarschijnlijk wel merkt haak je vaak af bij een hele lange, saaie tekst. Ook Google vindt lange lappen tekst zonder goede opmaak niet fijn om te lezen en zal dit dan ook niet belonen met een hoge ranking. Hoe zorg je er dan voor dat jouw tekst wel wordt gewaardeerd?
Maak gebruik van Headings op je website. Dit zijn kopjes in jouw tekst waarin jij aangeeft waar het gedeelte tekst over gaat. Je begint je pagina met een H1, dit is het grootste kopje en daarin zou je zoekterm in naar voren moeten komen. Nadat je een H1 hebt gebruikt als titel van je pagina, kun je de H2 en H3 gebruiken om meer structuur op je pagina aan te brengen. Zie het als titels van je paragrafen en sub paragrafen. Deze headings gebruik je ook vaak bij opsommingen.
Tip 4: Content schrijven
Vaak zie je dat men blogs schrijft. Dit is een goede manier om relevante zoektermen in je website te plaatsen. Naast blogs kun jij bijvoorbeeld ook een diensten pagina hebben waarin je een dienst omschrijft. Afhankelijk van de zoekterm zou het mooi zijn dat je pagina/tekst zo’n 600 woorden bevat. Dit is geen verplichting, als je niks meer over het onderwerp kunt vertellen en het stopt bij 300 woorden dan is dat geen ramp. 600 woorden is een algemene richtlijn.
Wanneer je een tekst schrijft over bijvoorbeeld “yogalessen Amsterdam” dan wil je de lezer van juiste informatie voorzien. Veel vragen die opkomen zijn bijvoorbeeld: “waar kan ik yogalessen volgen in Amsterdam?” Het moet voor Google ergens duidelijk zijn waar jouw locatie bevindt.
“Wanneer kan ik yogalessen volgen?” In je content of op je website kun je dan aangeven op welke tijden je het kunt doen. Zijn het groepslessen of privélessen?
Als jij antwoord geeft op de vraag van de bezoeker dan word je door Google beloond met een hogere ranking.
Tip 5: afbeeldingen
Naast tekst zijn foto’s erg belangrijk voor een website. Als je een product koopt op internet dan vind je het prettig dat je het product ook kunt bekijken. Zo is het ook voor je eigen website. Goede sfeer foto’s doen de bezoeker overtuigen om bijvoorbeeld yogalessen te volgen. Ook foto’s helpen je met het verbeteren van je positie in Google. Je kunt Google vertellen wat er op je foto is te zien. In onderstaand voorbeeld zie je foto’s relevant aan de zoekopdracht:
Als je gebruik maakt van WordPress dan kun je gemakkelijk een omschrijving aan je foto geven:
Hoe schrijf je een goede alt tekst?
- Geef een duidelijke omschrijving van de afbeelding. Vergeet niet dat een alt tekst in de eerste plaats is gemaakt om de gebruikservaring van de websitebezoeker te optimaliseren.
- Gebruik je focus keywords. De alt tekst is een extra mogelijkheid om aan de zoekmachine te laten zien waar je pagina over gaat. Verwerk dus in minimaal twee afbeeldingen je focus zoekwoorden.
- Houd het (relatief) kort en bondig. Probeer niet meer dan 125 tekens te gebruiken.
- Zeg niet dat het een afbeelding is. Voeg niet “Afbeelding van…” of “Foto van …” toe aan de beschrijvingen. Google weet dat het om een afbeelding gaat.
- Gebruik de alt tekst alleen als dat toegevoegde waarde heeft. Als de afbeelding puur decoratief is, hoef je geen alt tekst toe te voegen. Het voegt dan namelijk geen waarde toe voor de bezoeker.
Tip 6: Backlinks – Interne Links en externe Links
Backlinks zijn links vanuit andere websites die naar jouw website gaan. Externe links zijn het tegenovergestelde. Dit zijn links die vanuit jouw website naar andere websites gaan.
Interne links zijn links op jouw site die naar een andere pagina op jouw site verwijzen. Bijvoorbeeld: onder aan de tekst “yogalessen Amsterdam” zet je neer: Interesse? Neem Contact met ons op. Achter het woord contact plaats je een link naar jouw contact pagina. Zo link je vanuit de ene pagina naar de andere pagina. Doe dit alleen als het relevant is aan de inhoud.
Externe links gebruik je om naar andere websites te verwijzen. Dit doe je alleen als jouw pagina een toevoeging is aan de website waarnaar je wilt linken. Als je bijvoorbeeld iets vertelt over een yoga kleding dan kun je een link naar een geschikt bedrijf plaatsen die geschikte kleding voor yoga verkoopt.
Waarom is dit belangrijk?
Als andere bedrijven of personen naar jouw website linken laat dat aan Google zien dat de informatie/dienst die je aanbiedt relevant is. Daarnaast kan het zo zijn dat de bezoekers die op de andere website komen jouw link zien staan en daarop klikken waardoor zij op jouw site komen.