Ik was er klaar voor. Het plan lag al klaar. De eerste deelnemer was al ingestapt. En een aantal hadden ook al interesse getoond.
En toen… stond Corona voor de deur.
Voor de meeste ondernemers betekende dit dat hun business direct stil stond. Voor mij was dat gelukkig niet zo. Ik heb nog nooit zo’n hoge omzet gehaald. Mijn naam is Francis Keek, ik ben online ondernemer en bouw online academies. In mijn programma Bouw een Prachtige Online Academie leer ik dit ook aan virtueel assistenten en online ondernemers.
Dus ik kreeg het druk, heel druk, echt super fijn. Ik stelde de plannen even uit. Want ja hoe lang kon dit duren, dat waait wel weer over, dacht ik. Wat voor impact het had op alles konden we toen nog lang niet overzien.
Eerst gingen we geen handen meer geven. Vervolgens moesten we ook ons handen meer wassen en niezen aan de binnenkant van je elleboog. Niet lang daarna gingen zelfs de scholen dicht. En ging heel Nederland in intelligente lockdown. Opeens moesten scholen online lesgeven. En wist iedereen wat een zoom call was.
Zo grappig dat mensen nu beter begrijpen wat mijn werk inhoudt. De reden is uiteraard minder grappig maar dat daargelaten.
Het borrelde al een tijdje, ik zie ondernemers struggelen die met de verkeerde dingen bezig zijn. Vooral online ondernemers die andere ondernemers ondersteunen zoals virtueel assistenten, virtueel professionals of online business assistants.
Wat ik zie, is dat ze niet gaan voor de dingen waar ze blij van worden. Wat ik begrijp, ik ben daar ook geweest. Ik zat jarenlang in die loondienst modus, in plaats van dat ik echt aan het ondernemen was. Ik had het idee dat ik al het werk moest doen wat aan mij gevraagd werd. Ik heb zelfs koude acquisitie gedaan, want ja dat vroeg mijn klant. Buikpijn voelde ik elke keer weer als ik de telefoon moest oppakken. Hier werd ik zo niet blij van, dit was totaal niet mijn expertise.
Maar ja de klant is toch koning?
Fout, als jij niet gaat doen waar jij blij van wordt, wordt jouw klant ook niet blij van jou.
Dus vraag jezelf eens af: “Doe ik het werk wat ik leuk vind of ben je ergens ‘in gerold’”?
Zou je dit werk ook doen als je er niet voor betaald zou worden?
Van welke klanten krijg jij de meeste energie?
Maar ook, waar gaan je haren recht van overeind staan?
Jij bent je bedrijf hè dus jij mag jouw ideale klant kiezen. Je bent dit aan jezelf en aan je klant verplicht. Want je kunt je aandacht en tijd slechts één keer besteden en je klant kan haar geld maar één keer investeren.
Ik kan nu zeggen dat ik mijn ideale klanten vanzelf aantrek. Ook als ik niet die klik voel, mag en moet ik liefdevol nee zeggen tegen de klant, dan zeg ik ja tegen mijzelf. Vaak heb ik in de ‘please houding’ gezeten waarbij ik mezelf en mijn klant niet kon geven waar ik voor sta. Wanneer jij weet waar je blij van wordt, jezelf hierop laat coachen, weet wie jij bent, is het makkelijker om de juiste keuze te maken. Dat is moment dat jij gaat ondernemen vanuit vertrouwen en niet vanuit angst
Dus nogmaals vraag jezelf eens af, wat kan er beter in jouw bedrijf?
Of denk je dat je nog niet goed genoeg bent? Ik zeg expres nog want jij bent goed genoeg alleen voel je dat nog niet zo. Probeer dat eens uit. Ik kom vaak mensen tegen die zeggen ik ben helemaal niet technisch maar als je dat zegt, ontneem je jezelf om dat te leren.
Verander dat eens met het kleine woordje nog
Ik ben niet technisch of Ik ben nog niet technisch
Ik kan niet tekenen of ik kan nog niet tekenen
Ik ben niet slank of Ik ben nog niet slank
Wie voelt zich nu beter denk je? Degene die nog gebruikt of nog weglaat… precies.
Ook als je zegt, ik heb een bedrijfje. Doe dat niet, want als jij jezelf nog niet serieus neemt, wie dan wel? Jouw ideale klant zéker niet? Ook al ben je een zzp’er moet je eens kijken wat een impact jij kunt hebben met jouw expertise!
Resoneert dit bij jou?
Ja, voel je hem?
Voel je hem echt, Ja?
Een dikke vette JA!
Neem dan contact met mij op want dan ben jij een VIRTUELE HELD.
Virtuele Helden is het coachingsprogramma waarin je echt gaat voelen wat jij te doen hebt.
Waar je blinde vlek zichtbaar wordt. Wat voor jou voelt als vanzelfsprekend is voor jouw klant goud waard!
Juist, datgene dat jou onderscheidt van alle anderen. Jouw passie, wanneer je die weet te vinden, kun je naar the next level met jouw bedrijf vanuit de juiste flow.